Adalusia ialah istilah
yang digunakan oleh ahli geografi islam abad pertegahan, merujuk kepada wilayah
pemerintahan islam di Semenanjung Iberia yang meliputi Portugal dan Sepanyol
moden (Encyclopedia Britannica, 1969). Penduduk di wilayah terdiri dari suku kaum Eropah dan kaum Berber.Tentera islam dibawah
pimpinan Tariq bin Ziyad dan Musa bin Nusair (Chejne, 1974).
Kecemerlangan Andalus di bawah pemerintahan islam berlangsung hamper 8 abad,
bermula dari kejayaan pasukan tariq bin ziyad menguasai andalus pada tahun 711M
sehingga kerajaan Nasriyyah atau Bani Ahmar mengakhiri pada tahun 1492M.
Kedatangan Islam Di Andalus
Kedatagan islam ke
andalus adalah di bawah pimpinan Tariq bin Ziyad yang telah memimpin pasukan
tentera menyeberangi lautan Gibraltar menuju ke semenanjung Iberia itu.
Tentera Islam
Tentera Visigoth
7000 orang 100,000 tentera bersenjata
Bagi meningkatkan semangat dikalangan pasukan
islam,Tariq bin Ziyad mengarahkan agar kapal mereka dibakar dan beliau
berpidato:
“wahai saudara-saudaraku, lautan ada dibelakang kalian, musuh ada di depan kalian, ke manakah kalian akan lari? Demi allah, yang kalian miliki hanyalah kejujuran dan kesabaran. Ketahuilah bahawa di pulau ini kalian lebih terlantar dari pada anak yatim yang ada di lingkungan orang-orang hina. Musuh kalian telah menyambut dengan pasukan dan bersenjata mereka. Kekuatan mereka sangat besar, sementara kalian tanpa perlindungan selain dari barang-barang yang kalian rampas dari tangan musuh kalian. Seandainya pada hari-hari ini kalian masih tetap sengsara seperti ini, tanpa adanya perubahan yang berkesan, nescaya nama baik kalian akan hilang, rasa gentar yang ada pada hati musuh akan berganti menjadi berani kepada kalian. Oleh kerana itu, pertahanlah jiwa kalian.”
Kalimat terkenal ini
dikobarkan oleh Tariq bagi menaikkan semangat pasukan tentera islam. Akhirnya
tentera Visigoth tidak mampu melawan semangat jihad tentera islam.
Ketika pemerintahan
Rom,mereka telah membawa masuk orang-orang yahudi yang mengakibatkan berlaku
ketegangan antara orang yahudi dan Kristian dan mereka sering berebut menduduki
takhta pemerintahan. Ini telah melemahkan kerajaan andalus sehingga memberi
peluang untuk islam menakluki rantau itu.
Kemenangan tentera
pimpinan Tariq bin Ziyad telah membuka ruang untuk penduduk islam terus
menguasai Andalus. Khalifah Bani Umaiyyah yang berpusat di Damsyik telah
mewakili gabenor untuk mentadbir Andalus. Seramai 20 orang gaboner telah
mentadbir Andalus.
Pemerintahan Islam Di Andalus
Zaman Pemerintahan
Gabenor – Bani Umayyah Damsyik (711 – 756M)
Zaman Pemerintahan Bani
Umayyah (756 – 1031M)
Zaman Pemerintahan
Kerajaan Kecil (hingga 1086M)
Zaman Penguasan Kerajaan Afrika
Utara (1086 – 1143M)
Zaman Pemerintahan Bani
Nasr (hingga 1492M)
Pemerintahan islam berjaya
mengawal masyarakat andalus walaupun mereka mempunyai pelbagai latar belakang.
Ada kalagan mereka berbangsa arab, yahudi, barbar, islam, Kristian dan lain-lain.
Pemerintahan islam berjaya menjamin hak-hak asasi kaum lain.
Peringkat keemerlangan islam di
andalus
Bermula pada zaman
pemerintahan Abdul Rahman Al-Dakhil (138H/756M)
-berjaya membentuk
masyarakat yang dinamis dan harmoni
- berlansung 2 peringkat
pentadbiran iaitu:
1- memerintah tanpa campur tangan asing
2- tidak dipengaruhi oleh kerajaan
abbasiyyah di Baghdad dari segi politik
-Sekolah-sekolah
didirikan di koya-kota besar andalusia
-Masjid cordova dibina
Masjid Cordova mula dibina pada tahun 784M di bawah penyeliaan
pemerintah Islam Andalusia Abdul Rahman I. Masjid ini pernah mengalami
beberapa pengubah suaian sehingga satu tahap di mana dianggap sebagai
masjid ke-2 terbesar dalam empayar Islam. Setelah Cordova jatuh ke
tangan Kristian pada tahun 1 236M di bawah pemerintahan Raja Ferdinand
III dari Castile, masjid Cordova telah ditukar kepada Gereja. Bahagian
tengah masjid telah diubah suai dan diterapkan dengan unsur-unsur
Gereja. Sehingga kini, ia digunakan sebagai Gereja untuk Kristian Roman
Katolik.
-gelaran khalifah
-mendirikan pusat
kecemerlangan ilmu (Universiti Cordova)
Kejatuhan Andalusia tidak berlaku dalam sekelip mata, tetapi ia melalui
proses yang panjang. Seayangnya, tiada dikalangan pemimpin umat Islam
pada ketika itu yang berjaya mempertahankan ketuanan Andalusia. Bibit
kejatuhan ini bermula bilamana pemerintahan Andalusia dijuzukkan kepada
keraajaan kecil.
Kewujudan kerajaan kecil andalusia membawa kejatuhan.
Kerajaan-kerajaan kecil yang muncul di Anddalusia terbentuk apabila kepimpinan utama mulai lemah. Lebih tepat lagi, ia rentetan daripada kelemahan pemimpin di kalangan Bani Umaiyyah yang menguasai Andalusia selepas daripada Khalifah al-Muntansar Billah (961-976M). Bermula dari ini, Andalusia yang diperintah oleh sebuah kerajaan, berpecah menjadi banyak daerah kecil yang membentuk lebih daripada 20 kerajaan kecil.
Pembentukan kerajaan-kerajaan kecil ini yang turut dikenali sebagai Muluk al-Tawa’if wujud disebabkan oleh antaranya semangat kepuakan, iaitu ingin mengangkat puak sendiri. Mereka seolah-olah secara tidak langsung telah berpegang kepada semangat Ukhuwwah Islamiyyah dan seakan menjerumus kepada perkauman sesama sendiri.
Fenomena ini berlaku setelah pucuk pimpinan di Cordova mengalami masalah dalaman iaitu bergaduh dan bercakaran, malah ada yang saling menindas semata untuk merebut jawatan khalifah. Secara tidak langsung, kerajaan-kerajaan kecil ini wujud pada dekad akhir pemerintahan Bani Umaiyyah di Andalusia, iaitu kira-kira sekitar tahun 403H / 1012M.
Namun bibit-bibit perpecahan awal telah pun wujud atau dapat dilihat 20 tahun lebih awal iaitu semasa Khalifah Hisham II yang memegang tampuk pemerintahan. Perpecahan adalah jelas ketara setelah al-Mansur Ibn Abi Amir meninggal dunia pada tahun 392H / 1 002M.
Faktor-faktor kecemerlangan tamadun islam di andalus
A) Gesaan al-qur’an dan al Sunnah
Kewujudan kerajaan kecil andalusia membawa kejatuhan.
Kerajaan-kerajaan kecil yang muncul di Anddalusia terbentuk apabila kepimpinan utama mulai lemah. Lebih tepat lagi, ia rentetan daripada kelemahan pemimpin di kalangan Bani Umaiyyah yang menguasai Andalusia selepas daripada Khalifah al-Muntansar Billah (961-976M). Bermula dari ini, Andalusia yang diperintah oleh sebuah kerajaan, berpecah menjadi banyak daerah kecil yang membentuk lebih daripada 20 kerajaan kecil.
Pembentukan kerajaan-kerajaan kecil ini yang turut dikenali sebagai Muluk al-Tawa’if wujud disebabkan oleh antaranya semangat kepuakan, iaitu ingin mengangkat puak sendiri. Mereka seolah-olah secara tidak langsung telah berpegang kepada semangat Ukhuwwah Islamiyyah dan seakan menjerumus kepada perkauman sesama sendiri.
Fenomena ini berlaku setelah pucuk pimpinan di Cordova mengalami masalah dalaman iaitu bergaduh dan bercakaran, malah ada yang saling menindas semata untuk merebut jawatan khalifah. Secara tidak langsung, kerajaan-kerajaan kecil ini wujud pada dekad akhir pemerintahan Bani Umaiyyah di Andalusia, iaitu kira-kira sekitar tahun 403H / 1012M.
Namun bibit-bibit perpecahan awal telah pun wujud atau dapat dilihat 20 tahun lebih awal iaitu semasa Khalifah Hisham II yang memegang tampuk pemerintahan. Perpecahan adalah jelas ketara setelah al-Mansur Ibn Abi Amir meninggal dunia pada tahun 392H / 1 002M.
Faktor-faktor kecemerlangan tamadun islam di andalus
A) Gesaan al-qur’an dan al Sunnah
- Kanak-kanak dari keluarga miskin telah diberikan pelajaran secara percuma .
- Dunia ilmu yang diperkenalkan telah mendapat sambutan dan penghargaan yang tidak
ternilai oleh masyarakat.
- Dunia ilmu yang diperkenalkan telah mendapat sambutan dan penghargaan yang tidak
ternilai oleh masyarakat.
B) Sokongan
pemerintah
- Sejak tahun 711-1492M ,fenomena naungan politik para pemerintah terhadap kegiatan
intelektual menjadi sebahagian terpenting daripada pencapaian kaum muslim di barat.
- Seluruh lapisan masyarakat telah diperkenalkan dengan sistem pembelajaran yang intensif
dan komprehensif mencakupi dunia dan akhirat .
- Khalifah Al-Hakam telah mendirikan perpusatakaan dan telah membeli buku-buku sebagai
satu inisiatif .
- Sejak tahun 711-1492M ,fenomena naungan politik para pemerintah terhadap kegiatan
intelektual menjadi sebahagian terpenting daripada pencapaian kaum muslim di barat.
- Seluruh lapisan masyarakat telah diperkenalkan dengan sistem pembelajaran yang intensif
dan komprehensif mencakupi dunia dan akhirat .
- Khalifah Al-Hakam telah mendirikan perpusatakaan dan telah membeli buku-buku sebagai
satu inisiatif .
C) Kestabilan Andalus
- Keistimewaan komuniti andalus yang bersifat multi-racial seperti islam , yahudi, kristian
mewujudkan daya saing dan budaya ilmu yang memberangsangkan .
- Sikap dan corak pentadbiran para khalifah yang tidak membezakan golongan memberi
dorongan kepada semua lapisan masyarakat untuk mendapatkan ilmu pengetahuan .
- Selain dari orang islam khalifah turut memberi pengiktirafan kepada cendekiawan-
cendekiawan bukan islam seperti Moses ben maimon dan Salomon ben gabirol dari bangsa
yahudi .
D) Sumbangan para ulamak dan cendekiawan islam
- kerjasama dan usaha tanpa mengenal jemu oleh para ulama.- Keistimewaan komuniti andalus yang bersifat multi-racial seperti islam , yahudi, kristian
mewujudkan daya saing dan budaya ilmu yang memberangsangkan .
- Sikap dan corak pentadbiran para khalifah yang tidak membezakan golongan memberi
dorongan kepada semua lapisan masyarakat untuk mendapatkan ilmu pengetahuan .
- Selain dari orang islam khalifah turut memberi pengiktirafan kepada cendekiawan-
cendekiawan bukan islam seperti Moses ben maimon dan Salomon ben gabirol dari bangsa
yahudi .
D) Sumbangan para ulamak dan cendekiawan islam
- Pada awalnya para ulama hanya bertugas menyebarkan ilmu akidah tetapi secara perlahan
mereka juga turut menyebarkan ilmu pengetahuan.
- Penyebaran tamadun islam ke eropah
Kecemerlangan tamadun Islam Andalusia berakhir tanpa dapat dipertahankan oleh umat Islam. Ia jatuh di bawah pemerintahan kerajaan Sepanyol dan kekal hingga kini. Kesan peninggalan itu masih dibanggakan walaupun hakikatnya tiada apa yang diperolehi umat Islam hasil peninggalan ini. Kejatuhan Andalusia kelihatan tidak memungkinkan ia kembali semula ditadbir oleh umat Islam.
No comments:
Post a Comment